Wednesday, July 02, 2014

LAUK BERBUKA PUASA

Sorry makanan lagi.. muahahahha... Kata suruh Kak Pilla share supaya korang ada idea nak masak apa.. Aku ni, nasib pi pasar naik kereta.. kalau pasar tu 10 langkah dari rumah.. lagi gila kot aku kejap-kejap ada kat pasar.. hahahah.. penyakit ke apa tu.. suka tengok... pastu beli beli beli.. pastu yang bagusnya bulan puasa ni confirm masak.. so takde lah membazir kannn...

Kat rumah ni ada macam-macam tekak.. Pak Radie tekak lain.. Kasih pon lain.. Amaani lain.. Aleesya lain.. Aku je tak kisah pasal makan.. semua aku ok.. Bak kata Elly anak lain-lain.. laki lain.. pitam nak masak ikut tekak masing-masing.. Kasih tak suka ayam.. dia suka ikan.. kalau ko masak jugak dia makan nasi ngan kuah je.. boleh?  Sebagai mak yang agak singa betina.. memang tersentap-sentap jantung aku ni tengok dia makan tu je.. baik aku masak nasi, bagi sup kosong je.. Mak kau tekejar-kejar masak.. Hoihhh sabar fillanie sabarrrrr... sebagai tanda marah, meh mak kau habiskan semua lauk ni.

Haritu teringin nak makan udang masak lomak cili api letak pegaga.. Arghhh sedap sungguh makan macam ni.. Kalau tak pernah, sila lah try :) tutup mata pon boleh masak ni.. 

Goreng ikan sardin.. timun cicah sambal belacan.. nyamss.. ramai tanya ok sambal belacan adabi tu? Ok lah dari takde.. nak suruh aku buat, ai is malas..hahah tu jawapan kak pilla ye.. 

Ada sekali tu balik dari sekolah, Kasih cakap nak makan spagheti teddy bear.. Kalau anak bangsa cerewet, tetiba dia sebut nak makan, laju je aku masakkan... janji dia makan.

Hoi banyak sampah hahaha.. ni favourite Kak Pilla.. Asam Pedas.  

Asam pedas memang sesuai lawan ngan telur masin.. stok telur masin aku ada lagi 7 bijik hahahaha.. berkobar ok. 

Ni ayam percik ke apa tah? Pak Radie beli masa naik motor pusing-pusing dengan the kasihs haritu.. 


Kasih punya ;)

ni lauk Tofu semalam heheh..

Ayam berlado favourite Pak Radie and Kak Pilla.. Senang gila kot.. aku ada share resepi kat fb smalam.. tapi kalau nak yang sebijik macam gambar ni lagi senang.. blend bawang besar sebijik, bawang putih 3 bijik.. Panaskan minyak, tumiskan... pastu masuk 4 sudu cili kering blend.. kacau sampai cili tu masak.. masukkan garam dan gula.. bila dah pecah minyak tu, masukkan ayam yang dah goreng tu.. masuk sekali hirisan bawang besar.. kacau rata, tutup api.. 

menangis makan.

Ok Kak Pilla ucapkan selamat berkejar-kejar menyiapkan juadah berbuka puasa buat keluarga.. Besar pahala sediakan juadah tu tau.. dengan nak kene tertelan-telan ailio lagi ;)





Love, 
Filla.

4 comments:

ayunidati said...

Sodapnya kak pilka oi... mak ai..

Chekgu Azrine said...

Fuhhh..melelej ayaq liur tup..tup

salwana nordin @ che'wa said...

SEMUANYAAAAAAAAAAAA SEDAP!!!

Karya Mahirah said...

kak pila... banyaknya ya Allah... hahaha... boleh simpan sahur..